Учительська

1. Різноманіття форм естетичної діяльності

В усякій діяльності людини, індивідуальної і колективної, крім її прямого утилітарного призначення є хоча б елементи, крупинки загальнолюдського, що виражаються в її значимості для всього людства. З загальнолюдським началом пов'язані естетична прикрашення або навіть естетичний зміст людської діяльності.
Естетична діяльність - це діяльність людини в її загальнолюдській значимості, хоча загальнолюдське не вичерпується естетичним. Універсальною формою естетичної діяльності є творчість за законами красоти.
Ядро естетичної діяльності складає мистецтво. Тут діяльність людини не тільки переймається естетичним змістом, але і стає художньою діяльністю, що створює в кращих своїх проявах шедеври на всі часи.
Проте сфера естетичного освоєння світу набагато ширше власне мистецтва. Вона охоплює і працю, і побут, і культуру, наприклад область садово-паркової культури. Сади і парки - продукт культурної діяльності, що прагне до гармонії, до споріднення облагородженої природи з доброю до неї людиною. Не будучи в суворому змісті слова власне мистецтвом, садово-паркова культура розвивається разом із ним і під його впливом, що позначилося в розвитку стилів садів і парків слідом за розвитком художніх напрямків у мистецтві. Існують сади і парки ренесансну, бароко і рококо, сади класицизму і романтизму. У межах кожного стилю є свої національні особливості, а усередині національного стилю - почерк окремих садівників.
Існуючий у садах бароко і рококо іронічний елемент свідчив про те, що естетичне освоєння світу поза власне художньою сферою не тільки здійснюється за законами універсальної естетичної категорії - прекрасного, але і спирається на все різноманіття естетичних властивостей дійсності (підняте, трагічне, комічне і т.д.).
Естетична діяльність, що протікає поза художнім освоєнням світу - у сфері праці, побуту, культури, - охоплює і роботу художника-конструктора, що створює проект корисної і гарної речі, і трудовий процес її промислового виготовлення, і соціальне функціонування цього продукту, і його споживання.
Позахудожня сфера діяльності, що складалася сторіччями й особливо бурхливо розквітла і що грандіозно розширилася в XX в., за законами красоти довгий час не могла знаходити свого адекватного термінологічного позначення. Її називали: промислове мистецтво, прикладна творчість, художнє конструювання, область естетики праці (промислової або технічної естетики), дизайн. Група назв, що ототожнювала або зближувала позахудожню естетичну діяльність із мистецтвом або фіксувала її як новий вид мистецтва, спрощено орієнтувала естетику на пряме перенесення досвіду теоретичного узагальнення закономірностей художньої творчості в іншу сферу, що володіє своєю специфікою.
Проте зрадливі спроби як ототожнення естетичної діяльності і мистецтва, так і їхнього розірвання іпротиставлення. Варто термінологічно відрізняти саме широке поняття «естетична діяльність», що охоплює область не тільки прекрасного, але і піднятого, трагічного, комічного і т.д., від більш приватного поняття «діяльність за законами красоти в індустріальній і технічній сфері», що одержала назву «дизайн». Цей термін припускає в першу чергу художнє проектування, але охоплює і весь процес промислового виробництва корисної і гарної речі.
Естетична діяльність містить у собі: практичну (садово-паркова культура, дизайн і т.д.), художньо-практичну (карнавал, весільний або похоронний обряд, етикетне поводження і т.п.), художньо-творчу (створення творів мистецтва), художньо-рецептивну (сприйняття твору) і рецепціонно-естетичну (сприйняття красоти реального пейзажу і т. п.), духовно-культурну (виробітку ідеалів особистого смаку, винесення смакових суджень, оцінок і т.п.), теоретичну (виробітку естетичних концепцій і поглядів).
Естетичні погляди, уявлення, смаки, ідеали, будучи результатом внутрішньої, духовної діяльності людини, що збагачує його особистість, знаходять свій вихід зовні - у усіх формах естетичної діяльності і її продуктів.
Естетичні сприйняття й уявлення - захоплення і духовно-культурне запозичення особистістю загальнолюдського в реальному світі.
Естетичні враження - пам'ять про естетичні уявлення, їхня оцінка і закріплення у свідомості істотного.
Естетичні смаки - система естетичних преваг і орієнтації, заснована на узагальненій і творчій переробці історично обумовлених естетичних вражень.
Естетичний ідеал - уявлення про вищу гармонію і досконалість у дійсності й у культурі, що стає ціллю,критерієм і вектором діяльності людини по перетворенню світу і творенню культури. Ідеал не збігається з дійсністю і є узагальненням і гіперболізацією кращого в ній, додумуванням бажаного, але ще не існуючого, потреба в чому уже виникнула і була усвідомлена. Народ, що створює ідеал, створює і геніїв, що наближаються до цього ідеалу і наближають до нього реальність.
Естетичні концепції - теоретично осмислений у світлі визначеного світогляду і приведений у наукову систему історичний досвід естетичної діяльності людей.
Естетичні погляди - система естетичних концепцій, що панує в даному суспільстві або в одному із його підрозділів і визначальної подальшої практики естетичної і художньої діяльності людей.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ

1. Вчитель 2. Учні
Трава низенька-низенька. Роблять присідання.
Дерева високі-високі. Піднімають руки вгору.
Вітер дерева колише-гойдає. Обертаються.
То направо, то наліво нахиляє. Нахиляються вправо, вліво.
То вгору, то назад. Потягуються вгору, назад.
То вниз нагинає. Нахиляється вперед.
Птахи летять-відлітають. Махають руками-«крильми».
А учні тихенько за парти сідають. Сідають за парти.

2.
Я намалюю зайчика для вас – раз. Роблять колові рухи руками над головою.
Це у нього, бачите, голова – два. Руки кладуть на голову.
Це у нього вуха догори – три. Піднімають руки вгору до вух.
Це стирчить у нього хвостик сірий – чотири. Повертають тулуб праворуч, ліворуч.
Це очиці весело говорять – п’ять. Прикладають руки до очей.
Ротик, зубки – хай моркву їсть –шість. Імітують жування моркви зайцем.
Шубка тепла хутряна на нім – сім. Плещуть в долоні.
Ніжки довгі, щоб гасав він лісом – вісім. Підскакують на місці.
Ще навколо посаджу дерев я – дев’ять. Садять дерева, притоптують ямки.
І хай сонце сяє з піднебесся – десять. Піднімаються на носках, руки вгору.

3
Всі піднесли руки – раз!
На носках стоїть весь клас,
Два присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! – і вгору,
Два! – і вниз,
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз – присіли, два – піднялись.
Хай мужніє ваше тіло.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.


4.”Веселі каченята”

1-2 - всі пірнають,
3-4 - виринають,
5-6 - на воді міцніють крила молоді,
7-8 - що є сили всі до берега попливли,
9-10 – всі зігнулись, обтрусились, потягнулись.
І пішли попід горою.
Снідать травкою смачною.

2.”Вітерець”.

Віє вітер нам в лице ( „ганяють” вітер руками в лице).
Нахиляє деревце ( нахили тулуба вліво - вправо).
Вітерець все тихший,
Деревце росте все вище ( руки вгору, діти тягнуться на носках).
3. Усі піднесли руки - раз,
На носках стоїть весь клас.
Два - присіли, руки вниз.
На сусіда подивись.
Раз! - і вгору.
Два! - і вниз.
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз - присіли, два - піднялись,
Хай мужніє наше тіло.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
4.Раз - підняти руки вгору,
Два - схилитися додолу,
Не згинайте, діти, ніг,
Як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири - прямо стати,
Будем знову починати.
5.Нахилися вперед,
Нахилися назад,
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири - набираємося сили;
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.

ЗРАЗКИ РУХОВИХ ФІЗКУЛЬТХВИЛИНОК ІЗ ЛІЧБОЮ

Комплекс 1 (в.п. - вихідне положення)

Вправа 1.
В.П. - руки на поясі.
1 - нахил голови вперед,
2 - в.п.,
3 - нахил голови вправо,
4 - в.п.,
5 - нахил голови вліво,
6 - в.п.,
7 - нахил голови назад
8 - в.п. ( повторити 4-6 разів).


Вправа 2.

В.п. - руки на поясі.
1 – руки до плечей,
2 – піднятись на носки, руки вгору,
3 – опуститись на всю ступню, руки до плечей,
4 – в.п.


Вправа 3.

В.п. – стати прямо.
1. – присіли, руки вперед,
2 - в.п. ( повторити 4-6 разів).


Вправа4. „ Літають сніжинки”.

В.п. –руки вперед - угору,
1-4 - повільне опускання рук униз із круговими обертами в суглобах.
КОМПЛЕКС 2.

Вправа 1. „Карлики та велетні”.
В.п. - стати прямо.
1-2 - присісти;
3-4 - встати, піднятися на носки, руки вгору ( повторити 4-6 разів).


Вправа 2.

В.п. - руки на поясі.
1 - руки вперед,
2- - руки вгору.,
3. - руки в сторони,
4. - в.п. (повторити 4-6 разів).


Вправа 3. „Годинник”.

В.п. - руки на поясі.
Робити нахили тулуба вліво-вправо, уперед-назад, промовляючи: „Тік-так, мов годинники отак, цілий день ось так”.

Вправа 4.
В.п. - стати прямо.
1-2 - підняти ліву ногу, зігнуту в коліні, і плеснути під нею в долоні,
3-4 - теж з правою ногою.

КОМПЛЕКС 3. 

Вправа 1.

В.п. - стати прямо.
1 - плеснути в долоні перед собою,
2 - за спиною,
3 - над головою,
4 - в.п. ( повторити 6-8 разів).


Вправа 2. „Вітер ялинки гойдає”.

В.п. - ноги нарізно, руки в сторони.
1-2 - нахил вправо,
3-4 - нахил вліво ( повторити 6-8 разів).


Вправа 3.

В.п. - стати прямо.
1 – присісти, руки вперед,
2 - в.п.,
3 – присісти, руки в сторони,
4 – в.п. ( повторити 6- 8 разів).


КОМПЛЕКС 4. 

Вправа 1.

В.п. - стати прямо.
1 - руки за голову,
2 - руки за голову, піднятися на носках,
3 - руки за голову, опуститися на всю ступню,
4 - в.п. ( повторити 6-8 разів).


Вправа 2.

В.п. - руки перед грудьми.
1-2 – два ривки зігнутими руками,
3-4 - те саме, прямими ( повторити 6-8 разів).


Вправа 3.

В.п. –руки до плечей.
1 - нахили вправо, руки вгору,
2 - в.п.,
3-4 - те саме вліво ( повторити 6-8 разів).

Вправа 4.
В.п. - руки на поясі.
1-2 – напівприсісти,
3-4 – в.п.,
5-6 – присісти,
7-8 – в.п. ( повторити 4-6 разів).


РУХЛИВІ ІГРИ НА ПЕРЕРВАХ 
Рухливі ігри - це суттєва вікова потреба школярів і водночас засіб навчально-оздоровчої роботи, який виконує пізнавально-виховну функцію.

„У грі немає людей серйозніших, ніж малі діти. Граючись, вони не лише сміються, а й глибоко переживають, іноді страждають” (В.О.Сухомлинський).
У грі розвиваються дружелюбність, здатність до взаємодопомоги, взаємо підтримки, організаторські здібності, самостійність. А найголовніше – учні в русі відпочивають від розумового напруження та вдосконалюють свою спритність. На перерві учитель проводить із дітьми різні ігри. Наприклад: „Кіт і миші”, „Море хвилюється”, „Подоляночка”, „Совонька”, „Космонавти”, „Шишки, жолудь, горіхи”, „Захист фортеці” „Рибалка і рибка”, „Вовк і гуси”, „Третій зайвий”, „Струмочок”, „Фігура”, „Будь уважним”, „Трамвай”, „Квач”, „Відгадай чий голос”.
Інші фізпаузи пов’язані з життєвим досвідом учнів та їх спостережливістю і кмітливістю, - це своєрідні ігри.


ГРА „ВЕДМІДЬ”

Учитель пропонує дітям уявити, як ходить
ведмідь, переступаючи з ноги на ногу; як бігає: швидко пересувається прямо вперед ( школярам дозволяється пробігти від парти до дошки); як він бурчить.

ГРА „ПІАНІНО”
Учні ставлять всі пальці на парту і за командою учителя «на раз і два» імітують гру на піаніно.


Гра „КОМАРИКИ” 
Школярі виходять із-за парт, спочатку звуками імітують дзижчання комара, потім рухами його політ навколо голови, рук, ніг, ловлять його, плескаючи в долоні. 

ГРА „ГОЙДАЛКИ”

Учні стають прямо, ноги нарізно, руки на поясі.
Гойдаються, піднімаючись на носках і опускаючись на п’яти , на рахунок учителя.

ГРА „ЗАЙЧИК”
Учні присідають біля своїх парт. На слова вчителя «Сірий зайчик сів і жде, спритно вушками пряде», вихованці приклавши до вух долоні, то розгинають, то згинають їх. Потім учитель пропонує дітям-„зайчикам” погріти ніжки:
Зимно зайчику стояти,
Треба трішки пострибати.
Скік-скік, скік-скік, скік-скік,
Треба трішки пострибати,
Щоб ногам роботу дати,
Пострибавши, відпочити.
(„Зайчики” сідають за парти )
Ці ігри-імітування можна проводити окремо від
фізпаузи або приєднати їх до комплексів рухових фізпауз.

Для зняття втоми і відновлення сили та робочого настрою практикується також виконання таких вправ: учитель або окремі учні повільно декламують вірші ( наприклад, поезію П.Тичини „А я у гай ходила”).

Комментариев нет:

Отправить комментарий